Tuesday, October 13

Catatan ringkas Nyapentos di Kuala Lumpur

Pertama kali melihat spesis Toman yang besar macam paha. Ketika berada di aquaria KLCC. Tapi karang ni nda payah susah2 ke semenanjung kerana di Sabah ada sudah tasik toman di Membakut Eco-lake.


Sempat servay peralatan pancing di area KL. Yang ni Daiwa Saltiga Dogtooth
berharga RM2800 Wow! lumayan.



Sempat lagi Casting di salah sebuah kawasan kalau nda silap
Tasik Perdana d area KL, dengan menggunakan set casting
yang baru dibeli ketika berkunjung ke Pandamaran Klang tempat
ustaz Maarof TQ ustaz.
Hujung tahun 2008 yang lalu aku telah mengikuti satu trip yang tidak dirancang iaitu rombongan guru2 di sekolah lama tempat aku bertugas ke Kuala Lumpur. Trip yang tidak dirancang ini ekoran daripada desakan isteriku berikutan harga tiket MAS waktu hujung tahun tu murah ja dalam RM450 pergi dan balik untuk 2 orang.
Kesempatan yang ada aku gunakan sebaik mungkin, jadi aku set la beberapa matlamat yang aku ingin capai dalam trip ni. Antaranya adalah servay peralatan pancing di area KL. Kebetulan pula kakak dan adik aku bekerja di Kuala Lumpur maka mudahlah sedikit untuk aku mencapai matlamat tersebut. Pada umumnya atas tinjauan saya terhadap bebarapa kedai pancing di sekitar KL dan area Selangor Harga peralatan memancing agak murah di sini berbanding di Sabah terutamanya di Pandamaran Klang, dan atas sebab itulah sempat juga aku beli beberapa barangan termasuk set casting.
Satu pengalaman yang baru bagi aku ketika casting di Taman Tasik Perdana, aku terlihat kaedah pancingan yang pelik tapi benar(bagi diri akula) kelihatan ada pemancing yang memancing dengan menggunakan joran yang dihujungnya diikat seakan-akan perambut berbentuk seperti jala yang dilontarkan ke dalam tasik dan dibiarkan seketika kemudian ditarik, apa yang pelik kelihatan beberapa ekor ikan kecil berwarna merah menyangkut pada jala mini tersebut..tidak pula aku berani bertanya apa teknik yang digunakan.

No comments:

Post a Comment